Home

Överlast EU släp

Släpvagn och husvagn - Transportstyrelse

Släpvagnskalkylatorn. Du får köra i högst 80 km/tim med. bromsad släp- eller husvagn. obromsad släp- eller husvagn (totalvikt. högst 750 kg) a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller. b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt För avgiftspliktig överlast tas avgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel enligt ett särskilt fastställt sätt. Överlastavgift för motordrivet fordon påförs ägaren. Överlast för släpvagn påförs ägaren av det fordon som släpvagnen dras av Överlast innebär framförande av fordon med högre axeltryck, boggitryck eller bruttovikt än som är tillåtet för fordonet eller vägen. Vad som är högsta tryck finns angivet i det senaste registreringsbeviset för fordonet eller släpet. Avgift för överlast belastar precis som en parkeringsböter ägaren Tjänstevikt släp. Tjänstevikten på ett släp är vikten av fordonet i normalt, Sedan den 1 januari 2021 beräknas överlast utifrån fordonets totalvikt - det vill säga fordonet, föraren och lasten (gods och passagerare) - istället för maximilasten När det gäller totalvikten på släpet, så är det smartare att köra med överlast än ett större släp som pallar lasten (vilket självklart är säkrare). Det ena ger bara böter, det andra medför olovlig körning. Detta oavsett om tågvikten överskrids eller inte..

Nya regler om överlast har fastnat i byråkratin. Det har nu gått två och ett halvt år sedan Transportstyrelsen stod på mässan i Kista och talade om de nya regler de föreslog regeringen för beräkningen av överlast. Trots det har inget hänt. Nu i semestertider är frågan återigen aktuell BI. Svar: Regeln att släpvagnen ska ha dubbade däck om dragbilen har det gäller bara när vinterväglag råder. Det är polisen som avgör om en förare/bilägare ska rapporteras för en förseelse eller inte. I Transportstyrelsens föreskrifter om däck finns följande allmänna råd som kan vara till ledning både för bilägare och polis. Mer rättvisa regler vid överlast av fordon. Rättvisa regler ska gälla för fordon i trafiken. Därför ändrar regeringen idag bestämmelserna för beräkningen av överlast. Idag missgynnas ägare av vissa fordon, exempelvis husbilar, av nuvarande regelverk. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som.

Min rekomendation är ett 750kg släp om du ska köpa ett, du slipper skatt då. Om du köper ett bromslöst sk EU-släp slipper du även bromsar (men dom kan va bra att ha, samt att man då får kravet att om man dubblar släpets totalvik får det inte överstiga bilens tjänstevikt, dåfår man bara köra 40 istället för 80) Överlast kan stå dig dyrt. Att köra med överlast kan kosta en slant men vad värre är kan det även bli fråga om vårdslöshet i trafik. Detta utan att du ens förstår att du gjort något olagligt. För ibland behövs det inte mycket för att passera gränserna då böterna börjar delas ut.

Överlastavgift - Transportstyrelse

BE: Här får släpet ha max 3500 kg totalvikt. Nu är det istället bilens maxvikt som är begränsande. Din bil ovan får dra max 2000 kg (släp + båt), allt därutöver räknas som överlast, alltså kör du ett släp stämplat med 2500 kg med en vägd totalvikt på 2200 kg kommer det att ge penningböter på nån tusenlap Sv: Överlast Jag skall kolla upp vad ett litet EU släp kostar. Jag hade till för 2 mån sedan ett Fogelsta som lastade 1 ton men mågen använde det mest så han fick köpa det för en billig pennin EU släp kan du helt glömma. eftersom din båt körklar antagligen väger ca 750 kg och på det så har du släpets egenvikt som antagligen är 150-200kg så du ska nog snarare ha en 900-1000kg släp och då med bromsar för att dra din båt lagligt, med korrekt arbetande fjädring och med rätt dimensionerade bromsar och däck 1 § Överlastavgift tas ut enligt denna lag om ett fordon eller ett fordonståg framförs på väg med högre axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt än som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen och fordonet är 1. en lastbil som inte är en EG-mobilkran, 2. en buss, 3. en tung terrängvagn som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30.

Nya regler för överlast. Packat och klart för semester. En och en väger pryarna inte så mycket, men hur mycket blir det tillsammans? Den 1 januari ändras reglerna och konsekvenserna av några kilo överlast blir inte lika allvarliga. Publicerad 2020-12-18 00:00:3 Ett nytt EU-direktiv om körkort trädde i kraft den 19 januari 2013. Släpvagnsreglerna för förare med B-körkort förenklades genom att regeln släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt togs bort, men i övrigt är det som vanligt Alla e-tjänster inom yrkestrafiksområdet. Buss- och godstrafik. Buss- och godsföretag - kontroll av kör- och vilotider samt vägarbetstid. Här kan du lämna förar- och fordonslistor, kontrollunderlag och övriga upplysningar som behövs för Transportstyrelsens tillsyn av kör- och vilotider samt vägarbetstidslagen - Överlast kan skada däck, axlar och hjullager . BEgräNsNINgAr Hur mycket du få lasta på ditt släp framgår av ditt registreringsbevis, del 1 . Hur fort du får köra och övrigt gällande regler hänvisas till Transportstyrelsen, 0771-14 15 16, eller www .transportstyrelsen .se . LAsTsäKrIN

Överlast - bötesbelop

är konstruerad för. Den anges i släp-vagnens registreringsbevis. EEG-godkännande EEG-godkännade är ett helfordonsgod-kännande enligt EU-regler. EEG-godkän-nande finns för bilar från årsmodell 1996. Att EEG-intyg finns för bilen anges på bilens registreringsbevis sid 1 under rubriken EEG-intyg utfärdat/dat första reg Släpvagn Fogelsta FS 1425, EU-släp OBS! DENNA KÄRRA HAR HELA DRAGSTÅNGSBALKAR. invändigt flakmått på 137x251 samt 27cm höga lämmar. Denna släpkärra är kraftig och utrustad med tipp. Totalvikt 500kg, 650kg eller 750kg (samma pris) Denna släpkärra är givetvis galvad samt skattebefriad besiktning om 4-år därefter vart annat år Något obromsat släp med en LASTVIKT på 750kg har jag svårt att tänka mig att det är. TOTALVIKTEN på en EU-trailer är 750kg. En typisk lastvikt på ett sånt släp är runt 550kg och det är utan tipp. Men det är jäkligt praktiskt med en EU-trailer då det inte finns några bromsar som kan strula.. 23 mars 2009 · 4 Inlägg. Hej alla, jag körde till fjällen förra veckan med ett släp lastat med 4 skotrar. Bilen får med B körkort dra ett släp på 1230 kg. Jag drog ett släp vars totalvikt är typat som 1400 kg. Blev stannad av polisen mitt i natten och dem kollade upp allt mellan himmel och jord och sa att dem ska rapportera det som.

Bötesmall för olovlig körning, rattfylleri, avvikande från trafikolycksplats - www.trafikjuristen.se. FORDONSKATTELAGEN Oskattat fordon utan registreringsskylt... KÖRKORTSLAGEN Olovlig mopedkörning, minderårig fört moped... FÖRBUD MOT RADAR- OCH LASERINSTRUMENT Otillåtet innehav av radarvarnare eller laserstörare VISSA TRAFIKBROTT. Det största felet/problemet är att folk tror att man alltid får dra ett obromsat 750kg 'EU-släp'. Det vore betydligt enklare om det var så istället för som nu då det utan synbar anledning kan vara tillåtet att dra 730 kg, men inte 750 på en bil medans en annan får dra 750 och en tredje 690 2. Överlast Observera att överlast ger kraftigt försämrad säkerhet genom att vagnen och bilens väghåll-Vid påkoppling ning och styrbarhet försämras. Dessutom ökar risken för förslitning och haveri. OBS! Garantin (och ibland även försäkringen) gäller heller inte om vagnen överlastas. 3. Surrning av las Här är nybilarna som får dra mest. Vi Bilägare har tillsammans med nybilsdatabasen Facit sammanställt vilka nya bilarna som säljs i Sverige idag som får dra mest. I toppen hittar vi bjässar som Toyota Landcruiser, Range Rover och Mercedes G-klass. Land Rover har lyckats klämma in hela fyra olika modeller som får dra släp med en vikt.

För låg dragvikt, överlast på släp Vi Bilägar - tor 01 sep 2011, 16:06 #137599 ha, EU-legitimation eller svensk ID-handling som komplement Släpvagnen får inte användas för politiska eller religiösa ändamål Fortsatt kamp i EU för B-kort till 4,25 ton. Det pågår ett arbete för att utvidga behörigheten för B-körkort gällande person/husbilar till 4,25 ton. När det gäller nollutsläppsfordon är detta redan en möjlighet men kampen går vidare så att det ska gälla samtliga fordon och användningsområden. Som vi tidigare skrivit om har EU.

- När vi vägde lastbilen konstaterade vi en bruttovikt på 6 240 kilo, säger Ogemar. En överlast på hela 342 procent. Med tillkopplat släp överskreds den tillåtna totalvikten på 3,5 ton för fordonskombinationen och då kräver lagen att fordonet har färdskrivare, något som inte fanns i den aktuella bilen Allt fler tunga fordon kör med överlast Allt fler tunga fordon kör med överlast. 10 juni, 2020 Däckavisen Åkeri, tur leda till stora restidsförluster på grund av stillastående trafik, speciellt vintertid, eftersom lastbilar med släp har en tendens att ställa sig på tvären över körbanan. Falken Tyre Europe GmbH Släpet belades med förbud och fick inte fortsätta färden. Arbetsmiljöverket konstaterade att såväl Skanska som NCC hade skydds- och ordningsföreskrifter på arbetsstället, men de saknade skrivningar som säkerställer att endast förare med körkort får framföra fordon där, att de fordon som används är besiktigade och att de inte är överlastade

b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt Sverige ska EU-anpassa sina besiktningsregler av fordon och de nya reglerna trädde i kraft lördagen 20 maj. Men i praktiken kommer de nya reglerna inte att tillämpas förrän om ett år, 20 maj 2018 Lätta släp är alltså en släpvagn med totalvikt om högst 750 kilo. Kombinationen med lätt släp och dragbil kan väga så mycket som 4 250 kilo, ett undantag från 3,5-tonsregeln. Dragbilen.

Vikter - Transportstyrelse

1. Båtupptagningsvagnar för säker upptagning och kortare transporter samt för förvaring av båten. Funktionaliteten med vinsch och rullar är samma som för bromsade och obromsade båttrailers. Flera modeller tillhör vårt X-line-sortiment och har bland annat rullar av extra hög kvalitet. Vagnen på bilden kan vara extrautrustad
  2. Det var väldigt smidigt med tipp när jag vinschade/drog upp en ca 320 kg ekstock på mitt EU-släp. Kopplade släpet till bilen och körde med handvinsch kopplad till dragkroken. Utan tipp hade jag behövt krångla betydligt mer. Hade såklart gått men där var tipp inte dumt att ha
  3. Ett EU-släp (obromsat) får du köra tomt i 80km/h oavsett totalvikt på släp och dragförmåga på bilen. Så fort du lastar 1kg så kan det däremot bli 40km/h som gäller. I övrigt är det som du säger, totalvikten på släpet är det som gäller med B-kort, inte bruttovikt

Överlast i släpet medför att släpets vägegenskaper förändras, Släpet kan vara nedvägt genom att man valt klenare axel t ex, Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-05 Upplysningar: Fordonsdat Husbilens vikt kan avgöra vilka avgifter du behöver betala på motorvägar i Europa. Skillnaden mellan totalvikten och tjänstevikten avgör hur mycket du får packa i husbilen. Vissa husbilar har väldigt låg lastvikt, och det är därför bra att ha koll på lastvikt innan man köper husbil. Övervikt i husbilen kan ge dryga böter Det finns två varianter av överträdelse, överlast och olovlig körning. Överlast är om själva ekipaget, dragbil och släp är under 3500 kg och släpet får dras av dragbilen. Blir du tagen för detta stoppas du på plats och får betala böter samt får inte köra vidare

Bilfrågan: Nya regler om släp? - Vi Bilägar

1. dre brott att köra omkring med ett överlastat EU-släp utan bromsar än att köra med tillåten last på mitt något för tunga släp
  2. Nya släpet Lone Star byggs i Tyskland men är klart USA-inspirerat, liksom företagets andra produkter och ägaren själv. Att köra med för tungt släp eller överlast betraktas som olovlig körning och straffas med böter. Övervikter på mer än 25 procent kan ge indraget körkort ; Släpet väger 800 kg tomt, varje häst 400
  3. i EU saknar, men som fanns på äldre svenska registreringsbevis. Ytterligare frivilliga uppgifter om fordonen bör kunna fogas till ett sådant register t.ex. godkänd eXtra Tes-tade Bromsar, XTB, eftersom Bilprovningen, polis m.fl. behöver kunna ta del av sådan information
  4. 1 600 kr. Reflexer saknas eller är bristfälliga vid mörkerkörning. 1 000 kr. Framstrålkastare fungerar inte eller är bristfällig (a) vid mörkerkörning. 1 600 kr. Kört utan belysningen tänd vid mörker. 1 200 kr. Kört moped klass II, cykel eller hästfordon utan belysningen tänd vid mörker. 500 kr
  5. Köpte ett nytt 4P Twin XL med alukåpa för snart 10 år sedan. När jag pratade med säljaren om lastvikter och att lasta sönder släp var hans uppfattning att det är sällan man knäcker ett släp pga av överlast. Vagnarna tål betydligt mer än angiven maxlast
  6. i profile. VolvoB20
  7. ns inte vilken dragbil det var, men lysena pekade rätt upp i himlen och bakhjulen satt parkerade en bra bit upp i hjulhusen. Efter bilen hade man kopplat ett äldre enkelaxligt släp med med flaket ovanpå hjulen

Mitt PVK släp med 1300kg tot vikt lastar 980kg och känns inte efter bilen varken tomt eller lastat Sen är det dummare att dra ett släp med fel vikte än ett med överlast, fel vikt= troligtvis indraget körkort. För tungt är det böter på Böter obesiktad husvagn. Bötesbelopp för fortkörning. För första gången på sju år höjs bötesbeloppen. De flesta förseelser har dubblat sina bötesbelopp, och en del har ökat med ännu mer. Att glömma hjälmen när man tar en tur på mopeden kan kosta 1.500, en ökning på 900 kr sen tidigare Man kan där dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader Dragkrok! Post. by lupobupo » Fri Mar 03, 2017 5:23 pm. krillan wrote: Jag har haft släpvagn i typ 25 år och blivit stoppad 2 ggr och jag tror inte polisen kollade upp om bilen var typad för släpet. Jag frågade besiktningsmannen sist jag besiktade 3L, han hade inte en susning, han gav mig telefonnr till HK Vid mer överlast kopplas åklagare in och det kan bli dryga dagsböter. Släpet väger ca 300 och en bubbla utan förare och med tom tank kommer ju nästan ner i 700 brutto. så att ekipagets totalvikt kommer få vara 4250kg mot nuvarande 3500 kg med B-behörighet enligt ett EU-direktiv

Nya regler om överlast har fastnat i byråkratin Husbil

Från den 1 juli i år gäller nya regler för vikt- och axeltryck i Danmark. Bland annat höjs totalvikten till 54 ton för vissa fordonskombinationer. Axeltrycket på den drivande axeln höjs från 10 till 11,5 ton och totalvikten för fyraxlade släp höjs till 30 ton. Av Göran Rosengren Jaaa så klart att de är bara köra med ett större släp men de är inte de som är funderingen, funderingen är alla som har 13-1500 kärror kör inte bara Opel corsa, golf mk1 osv. De känns som de åker ofta med överlast om man inte enbart ska köra små bilar, å om man ska köra lagligt Turkisk överlast ledde till klampning Många hastighetsöverträdelser med lätta fordon, en personbil med för tungt släp för dragkroken, undermåliga lastsäkringar, ett överlastat trailerekipage samt en obesiktigad färdskrivare Därav min fråga om 750 kg EU (obromsat) släp. Verkar ju hål i huvudet att inte typa bilen för detta. Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019

Bilfrågan: När ska släp ha dubbdäck? - Vi Bilägar

This website contains a collection of photos and images. It is used solely for informational purposes, and is not to be construed as an official site Volvo har skrivit in i regpapperna att jag får bara dra 500kg med min s70glt-99 med obromsad vagn. Jag tolkar det så här. Max 500 MED last. Släpet är för övrigt ett 4p 2002 120x250 eu-vagn 750kg. Vad blir straffet/böterna om jag har 520kg? Släpet väger 160kg och maxlast är 590kg. Det blir ej överlast på vagnen då jag ej uppnått. För lågt eller negativt kultryck påverkar dragbilens köregenskaper negativt eftersom släpet kommer att minska trycket på dragbilens bakaxel. I värsta fall så blir ekipaget plötsligt helt ostyrbart. När man lastar en bil på ett vanligt släp så ställer man den tyngsta änden på bilen framåt för att inte råka ut för lågt kultryck

Om bil bara får dra en viss vikt och ett släp bara får lastas till en viss vikt så betyder det är det är FARLIGT att lasta mer. Om man ska köra långt med överlast så ökar ju risken för till exempel punktering med varje mil efter som du påfrestar bilen och släpet mer än vad det är gjort för att klara av. Även när man tar B-körkort så finns det avsnitt om vad som kan hända. Tänk på detta när Ni importerar Husbil från annat EU-land. DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT MED TANKE PÅ ÖVERLAST SÅ MAN INTE BEHÖVER LASTA UR OCH I VÄRSTA FALL LÄMNA FRU OCH BARN, FÖR I BILEN FÅR ENDAST CHAUFFÖREN MED VÄSKA FÄRDAS ELLER SÅ MONTERAR MAN DRAGKROK OCH INHANDLAR ETT OBROMSAT EU-SLÄP Ska nu sälja min Thule 7518u (nya modellen fd Fogelsta) obromsad 750 kg EU-släp då jag idag köpt en större bromsad trailer till min nya=tyngre båt. Det här är den lite längre modellen som kan ta båtar upp till ca 5,5m och den är uttagen 2012. Den har självklart stadig varmförzinkad V-ram som går ända fram till draget Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt? Låna en annan bil kanske är lättare än att hitta ett lättare släp? Jag har kört med ett släp som vägde 30 kg mer än vad mitt körkort fick dra, fast ändå långt under bilens begränsning, en gång. Då stod jag med en rejäl sårskada i hästens ansikte..

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon - Regeringen

Vid en överlast av 10 % så utfärdas en varning och överskrider man 30% så kan körkortet återkallas ; Förmånligare skatteregler för husbilar vid avställning . En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE Har du en fråga om belysning - tagga oss med #morgansvarar så återkommer vi. #morgansvara Utan att blanda ihop det ena med det andra och körkortet är rätt. 1: Är det någon som vet säkert vad straffet/böterna blir om man har be kort och last på vagn är ok men bilens dragvikt är för låg. 2: Är det någon som vet säkert vad böterna/straffet blir för överlast på släpet.

Vad händer om man drar ett för tungt släp? - Sveriges

Regelverket för släp och släpfordon kan vara svårt att överblicka. Straffet beräknas från maxlast och inte totalvikt. Men det trafikfarliga med överlast är inte hur mycket det är i förhållande till tillåten lastvikt, utan hur stor överlasten är i förhållande Frågor om riksdagen och EU? 020-349 000. riksdagsinformation@. Vagnen är säkert konstruerad för att tåla ca 10 % överkast men kan såklart inte rekommenderas, men utifall. Det blir sannolikt böter för överlast. Beroende på hur mycket som vägs fram för överlast kan det bli stopp och du får hämta släpet med bärgningsbil eller motsvarande. Nu finns det dock en intressant punkt här * Obromsad EU-trailer som får köras i högst 80 km/h (beroende på dragfordonets Överlast och/eller olämplig lastfördelning kan medföra olycka och kan göra att garantin släp kärran är korrekt kopplad och att spärren hindrar kulhandsken från att lossna från kulkopplingen

Nya regler för last på gång Husbil & Husvag

Hyundaiforum.se. Hyundaiforum.se grundades redan 2005 och är idag Sveriges största forum för bilmärket Hyundai. Vi är ett inofficiellt och oberoende community utan några som helst kopplingar till Hyundai Sverige eller Hyundai Motor Company EU-släp - Lastexperte. EU-släp. Att ett släp är ett s.k. EU-släp betyder att det är skattebefriat och får köras i 80 km/h. EU-släpen i Lastexpertens sortiment behöver man besiktiga först efter fyra år och sedan fortsättningsvis vartannat år. I sortimentet finns en stor bredd vad gäller EU-släp med olika lastlängder, bredder och. Det är ju för sjutton flera tons överlast. Och nog var det maskinplågeri att köra med släp. Undrar just hur länge grejorna höll. Kan man misstänka att bilen hade Volvos TD96 på 150 hk och gick som testbil? Om så förklarar det släpet för mig. Vem inbillar sig att 95 Hk skulle räcka. Då måste det väl vara plan väg ända fram

Överlast på trailer, straff? - Sidan 1 - Garage

36. sundsvall. 14 dec 2015. #1. Hej! Har googlat massor, läst en del men skulle kännas tryggare att få några rader skrivna av dom som faktiskt byggt och registrerat ett släp. Det är så här att jag har köpt ett färdigbyggt men oreggat släp av en bekant, vagnen från början är en KABE SAFIR GRAND DLUXE, alltså en fullsize boggievagn. Detta är en forumtråd från Garaget. 284 Vilken släpkärra ska man köpa? Jag har tittat på lite olika obromsade släpkärror. Orsaken till att jag vill ha en obramsad är att jag vill slippa hålla på med bromsarna, släpen kommer inte att användas professionellt utan enbart hobbybruk. Jag har tittat på 3 märken, alla ligger i samma prishärad men jag undrar om någon kan. Dagens bilar har ett helbilsgodkännande som gäller inom hela EU. Alltså är det precis lika relevant för bilen hur man kör med släp i Frankrike (max 130 km/h) som i Sverige, där gränsen idag är 80 km/h. Väldigt många släp förutsätter 100 kg i kultryck, trots att ganska få bilar, som är mindre än pickuper, tillåter det Nya regler om överlast Sedan den 1 januari 2021 beräknas överlast utifrån fordonets totalvikt. Eftersom bilen i detta fall har 1970 kg blir det 1530 kg över till släpet. Ett nytt EU-direktiv om körkort träder i kraft den 19 januari 2013

Obromsad släpvagn, bra eller dåligt? forum@snowmobile

Obromsad EU släp: Gaupen U0725T. 255x144 cm med kåpa. 22 670 kr. SB Släpvagnar HB. Butik. Släp. Obromsat EU-släp har väl alla 750 kg totalvikt. Om man ska lasta 2 st skotrar på dito säg 250 kg/st så man har lite marginal så får släpet bara väga 250 kg för att inte överstiga släpets begränsning En bil med totalvikt på cirka 2200 kg och ett släp på 2500 kg ger 4700 kg och det är mer än de maximala 4250 kg som gäller för utökat b-kort Som jag förstår det (tack och lov slipper jag göra teoriprov för utökad B-behörighet) får man inte ens köra en olastad biltrailer på b-kort eftersom totalvikten på släpet är för hög I lagstiftningen finns bestämmelser om hur djur skall transporteras. Dessa kan man läsa om på Jordbruksverkets hemsida, bland annat i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur (SJVFS 2010:2, L5). Följ länkarna nedan för att komma dit

Vad menas med ett tungt släp? Med ett tungt släp menas alla släpvagnar som väger mer än 750 kg, men mindre än 3 500 kg. För dig som vill köra ett tungt släp finns två olika körkortsbehörigheter. Det ena körkortet kallas för B-behörighet, eller B96. Det andra kallas för BE-behörighe Vad jag vet så blir 50% överlast direkt till domstol. grov vårdlöshet kanske? Så ett 500 släp bör då inte lastas mer än 700 kg för att bara få böter ifall de stoppar en. Obromsade kärror som håller för 1500 kg har dom verkligen 500 kg lastvikt kvar. Min har en vikt på 210 med 750 axel som bara håller för 750

Intressant se både 50-tals Volvo Titan och Scania-Vabis som säkert hade flera ton mer än lovligt på flaket. Överlast var väl legio på den tiden www.smp.nu SMP IDAG 115 års erfarenhet inom maskinområdet Huvudinriktning mot maskinsäkerhet Provningslaboratorier i Alnarp och i Umeå Rikstäckande besiktningsverksamhet Certifieringsenhet i Uppsala Ackrediterade för provning, besiktning och anmält organ Totalt drygt 70 anställda över landet Dotterbolag till RISE Research Institutes of Sweden A Att överlast skulle innebära körkortsindragning, tror jag inte på. Håkan Carlsson * Släpet räknas alltid som lätt Det diskuteras i Sverige att höja den största tillåtna totalvikten för en kombination av bil och släp till 4250 kg, då ett EU-direktivet finns som ska vara infört senast 19/1-2013 Om släpet väger mer än dragbilen (totalvikten) Enda eventuella kännbara resultatet då blir böter för överlast, vilken om jag inte minns fel, idag utgår med 4000:- per påbörjade 500 kg. Det pågår diskussioner om att homogenisera EU-reglerna ytterligare och blir det så kan vi få köra 5 ton med B-kort istället för dagens 3,5

Gävleborg är ett län där hästnäringen är utbredd och många har oroats över risken att drabbas av dryga böter på grund av för tungt släp i samband med att man ska transportera sin häst. Genom införandet av det tredje körkortsdirektivet som träder i kraft under början av 2013 kommer nya och förenklade regler för att framföra hästsläp och andra släpvagnar Sv: Pb2 + tungt släp Jag menar inte att man får dra tungt släp med tung lastbil på BE + C, utan endast med det fordonslag som E-behörigheten står efter. Har man då BE på körkortet bör man få dra tungt släp efter alla fordon som får köras på B-behörigheten alltså även efter en husbil över 3,5 ton om B-behöriheten tagits före 1 juli 1996 Sv: Släp som klarar två hästar De flesta boogies klarar 2 hästar, men de måste vara reggade på i af 2000kg. (en ny, lättare modell av släp väger ungefär 800-900kg tom, vilket gör att man får lasta 1100-1200kg) Köper man ett nytt släp så brukar man ju få välja viken totalvikt man vill regga in den på Det drar ihop sig till den tid då en stor del av svenska folket förvandlas till nomader med boendet på släp efter bilen. Eller en snigel på vägen enligt en del stressade medtrafikanter. Sommaren betyder husvagnssäsong och det är lika med frihet för en sann husvagnsvän 50% överlast (195 kg i vårat fall) går till åklagare om man åker på en kontroll med vägning! Släp kommer jag att ha ändå en del turer då motorcykeln ska med, därför tog jag BE. Då vägning är ovaligt här hemma så satsar jag på att ha tur vid eventuell poliskontroll, allt annat är lagligt utom några kilo överlast vilket ingen polis kan se utan att väga fordonet